MARIE FREDRIKSSON

Marie Fredriksson föddes i Östra Ljungby i Skåne, flyttade från Skåne till Halmstad i sena tonåren och där var hon med och bildade banden Strul och MaMas Barn och där delade hon också replokal med Gyllene Tider i slutet av 70-talet..

Genombrottet skulle dock dröja till 1984, när solodebuten ”Het vind” och hitsingeln ”Ännu doftar kärlek” etablerade Marie som en ny svensk solostjärna. Uppföljaren ”Den sjunde vågen”, med låtarna ”Den bästa dagen” och ”Mot okända hav”,  bekräftade våren 1986 framgången och stärkte Marie Fredrikssons anseende som en av de mest talangfulla och personliga kvinnliga rockartisterna i Sverige. Förutom den uttrycksfulla rösten var de innerliga svenska texterna en viktig del av hennes stil.

Mitt i sin framgångsrika solo-karriär var chansen att göra något tillsammans med Per Gessle – och att genom Roxette nå en publik utanför Sverige – allt för frestande för Marie att motstå. Resten är historia. ”Neverending Love” blev den stora sommarhiten 1986 och med debutalbumet ”Pearls Of Passion” slog Roxette stort i Sverige - till att börja med.... När de sommaren 1987 åkte ut på sin första stora turné visade det sig dessutom att Roxette var en liveattraktion av format - och det var framförallt Marie Fredrikssons karismatiska scenframträdande som fick gruppen att lyfta på scen. I energistarka poplåtar som ”Soul Deep” och ”Goodbye To You” gav Marie den svenska publiken en föraning om vad världen skulle få uppleva några år senare.

Men för Marie har den svenska solokarriären alltid varit väldigt viktig. Trots – eller tack vare – Roxettes framgångar skulle hon aldrig släppa möjligheten att uttrycka sig på svenska. Och publiken bara växte. Maries tredje soloalbum, ”Efter stormen”, blev hennes dittills mest framgångsrika på hösten 1987.

Året därpå sjöng Marie ”Somliga går med trasiga skor” tillsammans med gruppen Eldkvarn på albumet ”Den flygande holländaren”, en hyllningsskiva med nyinspelade Cornelis Vreeswijk-sånger. Samma år kom Roxettes andra album, ”Look Sharp!”, skivan som satte fart på gruppens internationella karriär. I början av 1989 fick Marie ännu en svensk hit med det melankoliska ledmotivet till TV-serien ”Sparvöga” - samtidigt som Roxettes genombrottslåt ”The Look” klättrade på Billboards singellista. När ”The Look” i mars 1989 nådde förstaplatsen startade ett globalt erövringståg som på några veckor placerade Roxette på alla världens hitlistor.

De kommande åren blev Roxette ett av världens mest framgångsrika och radiospelade popband. Låtar som ”Dressed For Success”, ”Dangerous”, ”Listen To Your Heart”, ”It Must Have Been Love”, ”Fading Like A Flower” och ”Joyride” gav dem totalt fyra USA-ettor 1989-91 plus oräkneliga hits över hela världen. Men 1990 fick de svenska fansen njuta av Marie på svenska igen – denna gång genom hennes oförglömliga version av ”Så skimrande var aldrig havet” på ”Taube”, hyllningsskivan till Evert Taube.

Under världsturnén ”Join The Joyride” 1991-92 fick Marie tillfälle att visa hundratusentals Roxettefans vilken scenpersonlighet hon är. Under en paus i turnén spelade hon i december 1991 och januari 1992 in sitt fjärde soloalbum, ”Den ständiga resan”. Det nedtonade albumet kom ut hösten 1992 som en form av ”uppgörelse” med de första årens intensiva Roxettehysteri och innehöll singelframgången ”Så länge det lyser mittemot”.

Albumreleasen av "Crash! Boom! Bang!"  våren 1994 följdes upp med en ny världsturné hösten 1994 och våren 1995. Denna gång besöktes Europa, Sydafrika, Australien, Asien och Sydamerika. Turnén blev en ny stor framgång för den svenska supergruppen, som bl a blev det andra västerländska bandet att spela i Kina (Wham! var först 1985).

Bortsett från samlingsskivorna ”Don’t Bore Us - Get To The Chorus” 1995 och den spanskspråkiga ”Baladas en Espanol” 1996 tog Roxette paus efter världsturnén, vilket gav Marie tid att ägna sig åt egna projekt igen. Bland annat nappade hon på att göra musik till Colin Nutleys film ”Sån’t är livet”. Hon spelade in tre låtar – ”Tro”, ”I en tid som vår” och ”Hometown”. De två svenska låtarna hamnade sedan på hennes femte soloalbum, ”I en tid som vår” hösten 1996.

Större delen av 1998 ägnades åt att spela in Roxettes comebackplatta ”Have A Nice Day”, som året därpå resulterade i de europeiska singelhitsen ”Wish I Could Fly”, ”Stars” och ”Salvation”. I Sverige gavs år 2000 samlingsskivan ”Äntligen” ut. Det innehöll Maries bästa inspelningar, blev årets bäst säljande svenska albumoch följdes av en stor sommarturné som sågs av 110 000 personer. Konserten på Sjöhistoriska museet i Stockholm spelades in och gavs ut på dvd.

Därefter var det åter dags för Roxette. 2001 års ”Room Service” var även det ett miljonsäljande album med starka singelhits som ”The Centre Of The Heart”, ”Milk And Toast And Honey” och ”Real Sugar”. Albumet följdes av en lyckad Europaturné och skulle hösten 2002 åtföljas av ytterligare konserter i Europa. Men strax innan det var dags att stå på scen med Roxette drabbades Marie Fredriksson av en tragedi när hon i september 2002 diagnostiserades med hjärntumör. Efter en lyckad operation återhämtade hon sig, men någon Roxettekarriär var inte att tänka på under överskådlig framtid.

Som en del i tillfrisknandet började hon under 2003 att arbeta på ”The Change”, hennes första soloskiva på engelska. Skivan kom ut hösten 2004 och speglade den svåra period Marie och hennes familj hade gått igenom, samtidigt som arbetet med skivan blev ett sätt att besegra sjukdomen. Skivan var ett tätt samarbete med maken Mikael Bolyos och spelades till stor del in på Studio Vinden, som parets hemstudio heter.

På albumet ”The Change” kunde man se Maries egna kolteckningar i konvolutet. Tecknandet gav mersmak. Hösten 2005 tar Marie ytterligare ett steg i sitt artisteri, då hon har sin första vernissage med 24 mycket personliga kolteckningar. Marie har alltid målat och tecknat vid sidan av musiken och nu kände hon sig redo att dela med sig av sitt måleri. Utställningen fick det logiska namnet ”After The Change”.

2006 släpper Marie Fredriksson albumet "Min Bäste Vän" där Marie tolkat sina favoritlåtar och 2007 släpptes samlingen ”Tid för tystnad – Marie Fredrikssons ballader”. Som ny låt fanns ”Ett bord i solen”. Det blev också titeln på Maries andra konstutställning våren 2008 på Galleri So Stockholm.

Under 2014 och 2015 har Marie hunnit med både en nära och personlig soloturné i Sverige och en ny, stor världsturné med Roxette. Under tiden har hon även skrivit sin självbiografiska bok "Kärleken till livet" tillsammans med Helena von Zweigbergk. I boken, som gavs ut i oktober 2015, berättar Marie sin historia om barndomen, musiken, sjukdomen och återkomsten. 

I över två decennier har Marie Fredriksson lyckats balansera två karriärer på ett sätt som ingen annan kvinnlig artist i Sverige. Hon är dels en världsstjärna i en grupp som har sålt 45 miljoner album och 25 miljoner singlar samt gjort två nästan årslånga världsturnéer och oräkneliga TV-framträdanden - och hon har dels lyckats skapa en egen plattform som svensk soloartist. Med sin konst har hon lagt ytterligare ett element till sitt artisteri och visar att hon återigen är redo att pröva nya vägar.



© 2013 MARY JANE / MARIEFREDRIKSSON.SE